info@ddboekhouding.nl

070-785 2110


Gallery


Aannemen van personeel

Uw bedrijf groeit en u heeft behoefte aan extra mankracht. Het aannemen van personeel ligt dan voor de hand en lijkt zo makkelijk, maar er komt stiekem veel bij kijken. Zowel juridisch als fiscaal krijgt u te maken met een groot aantal (gecompliceerde) regels. Waar moet u precies rekening mee houden?

Ar­beids­over­een­komst opstellen

Neem je daadwerkelijk personeel in dienst? Dan moet je allereerst tot een overeenkomst komen met jouw (toekomstige) personeelslid: een arbeidsovereenkomst. In theorie mag dit mondeling, maar bij voorkeur gebeurt dit schriftelijk: op die manier zijn de afspraken helder voor alle partijen. In de arbeidsovereenkomst kunnen of moeten de volgende zaken aan bod komen:

  • Naam (voorletters, tussenvoegsel, achternaam), geboortedatum, adres en woonplaats van de werknemer en naam, adres, woonplaats van de werkgever
  • Plaats(en) waar wordt gewerkt
  • Functie van de werknemer en de voornaamste taken
  • Tijdstip van indiensttreding
  • Duur van de arbeidsovereenkomst (als deze voor een bepaalde tijd is gesloten)
  • Vakantie-aanspraken
  • Loon en termijn van uitbetaling
  • Gebruikelijke arbeidsduur (per week of per dag)
  • Deelname aan een pensioenregeling (indien van toepassing)
  • Of de CAO van toepassing is (en om welke het gaat)
  • Eventuele proeftijd
  • Opzegtermijn (of de berekening daarvan)
  • Arbeidsongeschiktheid en ziekte
  • Eventueel regresrecht
  • Identificatieplicht
  • Concurrentie-/ of relatiebeding (alleen van toepassing bij hogere of specifieke functies)

ondernemersplein.kvk.nl/stappenplan-personeel-aannemen/

Fiets van de zaak

Veel organisaties bieden aan hun werknemers fiscaalvriendelijk een fiets aan. Dat kan op 3 manieren. De werkgever kan de fiets aan de werknemer vergoeden of verstrekken. In dat geval wordt de werknemer eigenaar van de fiets en kan hij ermee doen wat hij wil. De werkgever moet de waarde van een fiets tot het loon van de werknemer rekenen of onderbrengen in de vrije ruimte.

Werkgever blijft eigenaar van fiets van de zaak

Van een fiets van de zaak is formeel alleen sprake bij een fiets die de werkgever aan de werknemer ter beschikking stelt (de werkgever blijft eigenaar van de fiets en de werknemer moet de fiets bij uitdiensttreding ook weer inleveren). In dat geval moet de werkgever voor het privégebruik van de fiets van de zaak standaard 7% per jaar bij het loon van de werknemer tellen.

Fiets van de zaak

Per 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling.

Fiets van de zaak: hoe werkt het?


Een fiets van de zaak maakt het mogelijk om een (elektrische) fiets of een speedpedelec te gebruiken voor woon-werkverkeer. De werknemer hoeft dan niet zelf een fiets te kopen. Hij of zij mag de fiets van de zaak fiscaal gezien onbeperkt privé gebruiken. Dus ook voor een fietstochtje, de boodschappen of het wegbrengen van de kinderen.

ondernemersplein.kvk.nl/fiets-van-de-zaak-kopen-of-leasen/


De eigen woning

Een eigen woning is een begrip dat met regelmaat voorbij komt in de media. Maar wat is nu ook alweer precies een eigen woning? En hoe zit het met de aftrek van hypotheekrente? Graag delen we de belangrijkste fiscale wetenswaardigheden met u.


Hypotheek voor ondernemers

Bij het kopen van een huis speelt het inkomen een grote rol. Jouw inkomen als zzp’er of ondernemer is niet altijd eenvoudig op te geven. Gelukkig snappen wij dit als geen ander. Doordat wij zelf een inkomen uit jouw onderneming voor je kunnen vaststellen, is er bij ons vaak méér mogelijk dan je denkt. Ook als startende ondernemer vanaf 6 maanden. Door onze scherpe voorwaarden, deskundigheid en persoonlijke aanpak zijn we dé hypotheekverstrekker voor de ondernemer.

Huis kopen als ondernemer, kan dit?

Ja. Een woning kopen, is ook voor een ondernemer mogelijk. Of u nu een bedrijf met of zonder werknemers heeft, de documenten die u moet aanleveren blijven in beide gevallen hetzelfde.

Welke documenten heeft u als ondernemer nodig?

  • jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar;
  • aangiftes inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar;
  • overzicht van uw vermogen denk aan spaarrekening en/of beleggingen;
  • overzicht van uw vaste lasten per maand, bijvoorbeeld lease auto en verzekeringen.

ondernemersplein.kvk.nl/zakelijke-hypotheek-afsluiten/

Auto van de zaak

Voor veel werknemers is het een belangrijke arbeidsvoorwaarde, voor veel werkgevers een administratieve en financiële last: de auto van de zaak. De beslissing om aan werknemers een auto van de zaak ter beschikking te stellen heeft nogal wat gevolgen. Als werkgever bent u verantwoordelijk voor een juiste uitvoering van de fiscale regels.

Een auto van de zaak rijden

Bij een auto van de zaak zijn alle kosten van de auto, zoals benzine, onderhoud, afschrijving, aanschaf, verzekeringen, motorrijtuigenbelasting en andere kosten voor rekening van de onderneming. Onder andere de btw bij de aanschaf is dan al een fijne aftrekpost.

De grootste voordelen van een zakelijke auto, zijn dan ook financieel: de zaak betaalt de volledige kosten voor de auto. Door de btw van de aanschaf en de afschrijving van de auto scheelt dit vaak al duizenden euro’s. Vandaar dat de belastingdienst bij een auto van de zaak regels heeft opgesteld voor het privégebruik, of dit compenseert via de inkomstenbelasting.

Je rijdt zakelijke kilometers met je auto of bestelauto. Wat is slimmer, een auto van de zaak of privé? En wat is bijtelling en hoe werkt bijtelling? Hier moet je op letten.


  • Zakelijk rijden en inkomstenbelasting
  • Kiezen: zakelijk of privé rijden
  • Zakelijk rijden en btw
  • Auto op naam van de zaak zetten
  • Bereken je autokosten
  • Bestelauto en grijs kenteken
  • Aftrekbare autokosten
  • afschrijvingen
  • onderhoud
  • parkeerkosten
  • de verzekering
  • motorrijtuigenbelasting

ondernemersplein.kvk.nl/auto-van-de-zaak/



Z akendoen met de eigen BV

Als directeur-grootaandeelhouder (dga) bent u in de unieke positie om aantrekkelijk zaken te kunnen doen met de eigen BV. U heeft de voorwaarden waaronder u zaken doet immers zelf in de hand. Zolang u het zakelijk houdt en de afspraken op papier vastlegt, is veel mogelijk en zijn er behoorlijk wat fiscale voordelen te behalen.






Zonnepanelen

Er zijn meerdere redenen om zonnepanelen aan te schaffen. Zonnepanelen leveren schone energie en dragen bij aan een verlaging van de CO2-uitstoot. Zonnepanelen maken u minder afhankelijk van de energieleveranciers en leveren meer op dan spaargeld op de bank. Op welke aspecten moet u letten wanneer u overweegt om te investeren in zonnepanelen

BTW – De belangrijkste zaken op een rij

Iemand is ondernemer voor de btw wanneer hij zelfstandig activiteiten in het economisch verkeer verricht. Met de term “in het economisch verkeer” is bedoeld dat er een vergoeding staat tegenover de prestatie van de ondernemer. Het ondernemerschap voor de btw staat los van het ondernemerschap in de inkomstenbelasting. Een ondernemer moet btw in rekening brengen over de levering van producten en diensten die hij verricht.?

Business in the Netherlands

Under Dutch law, a foreign individual or company may operate in the Netherlands through an incorporated or unincorporated entity or branch. Dutch corporate law provides a flexible and liberal framework for the organization of subsidiaries or branches. There are no special restrictions for a foreign entrepreneur to do business in the Netherlands

Gallery

  • Aannemen van personeel
  • Fiets van de zaak
  • Hypotheek
  • Auto van de zaak
  • Zakendoen met de eigen BV
  • Zonnepanelen
  • BTW – De belangrijkste zaken op een rij
  • Business in the Nether lan ds